Thursday, 23 May 2013

Usahawan Yang Menghasilkan Produk Sendiri


SUBWAY - Fred DeLuca

 


Nilai kekayaan 2,6 $ B Sehingga Mac 2013
Presiden dan Pengasas, Associates Doktor (Subway)
Umur: 65
Sumber Kekayaan: Restoran Subway, buatan sendiri
Residence: Fort Lauderdale, FL
Negara Kewarganegaraan: Amerika Syarikat
Pendidikan: Ijazah Sarjana Muda Sastera / Sains, University of Bridgeport
Status Perkahwinan: Berkahwin
Bil Anak: 1

Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, Subway dikenali menerusi wajah pengiklanan Jared, yang telah kehilangan banyak berat badan, ia berkata, ini kerana cara pemakanan yang sihat di Kedai Sandwich Subway. Malah, Subway dan Jared kini telah bekerjasama dengan kerajaan untuk melawan obesiti di kalangan kanak-kanak, membuka satu lagi sejarah bagi Subway. Walau bagaimanapun, sejak empat dekad yang lalu, sebelum puluhan ribu kedai-kedai dan sebelum Jared, sejarah Subway bermula dengan DeLuca. Fred DeLuca, merupakan seorang graduan sekolah tinggi yang mencari jalan untuk membiayai pendidikan kolej.

Sejarah
Kedai Sandwich Subway bermula pada 1965 apabila seorang graduan sekolah tinggi ,Fred DeLuca memutuskan beliau perlu mencari jalan untuk membiayai pengajiannya  di kolej. Bekerja di tempat bergaji minimum, dia sedar bahawa sesuatu yang lebih diperlukan untuk mencapai matlamat beliau bagi memasuki kolej. Mujurlah pada musim panas itu, seorang rakan lama keluarganya kembali ke bandar dan datang melawat . DeLuca mengambil peluang, dan meminta nasihat pada, Peter Buck, tentang pembiayaan ke kolej.

Peluang
Idea untuk membuka kedai sandwic kapal selam sebenarnya datang dari Buck sebagai satu cara untuk DeLuca untuk membayai pengajian  ke kolej. Buck menawarkan DeLuca $ 1,000 sebagai pelaburan dalam perniagaan yang ingin dibuka. DeLuca menyewa sewa kedai, membina kaunter sandwic , membeli beberapa peralatan dapur dan ini permulaan yang membuka pintu baru bagi beliau. DeLuca mengatakan bahawa dia belajar dari pengalaman yang ditiba,  tiada pelan perniagaan, hanya cita-cita, nasib dan mengambil pandangan pelanggan.
Matlamat
Perniagaan yang dibuka tidak mendapat keuntungandan ada masanya mereka mereka mengalami kerugian  Walau bagaimanapun, DeLuca dan Buck masih mengorak langkah ke hadapan. Nama asal, " Pete's Submarines," ditukar kepada "Subway Pete" apabila mereka menyedari bahawa "Submarine Pete” yang berbunyi seperti Pizza Marin. Dalam tempoh setahun, mereka membuka kedai kedua dan tidak lama selepas itu, walaupun mengalami  kerugian , mereka tetap  membuka kedai ketiga. Mereka menetapkan matlamat untuk membuka 32 kedai dalam masa 10 tahun.
Francais
16 unit Kedai Subway beroperasi menjelang 1974. Pada masa ini, Buck dan DeLuca memutuskan untuk memberi tumpuan kepada francais sebagai satu cara untuk membuka lebih banyak kedai. Seorang rakan yang pada mulanya menolak tawaran itu akhirnya membuka Subway restoran francais pertama selepas syarikat dia tempat ia bekerja ditutup. Ia merupakan francais pertama, yang dijual kepada rakannya, Subway kedai sandwic serta kedai-kedai francais DeLuca mula berkembang pada kadar yang tidak pernah dilihat dalam perniagaan restoran makanan segera. Menjelang tahun 1978, kemudian hanya dalam masa empat tahun, terdapat 100 buah kedai Subway. Menjelang 1982, terdapat 200 buah  dan pada tahun 1987, mereka melepasi tahap 1,000 dalam bukaan kedai francais.
Pertumbuhan
Pertumbuhan yang berterusan. Kedai Sandwich Subway lebihi daripada McDonald. Pada 2008 mereka beroperasi di 87 negara dengan 30,000 kedai. . Mereka telah berulang kali dinilai  francais sebagai No 1  dan DeLuca mengatakan ini adalah kerana ikrar Subway untuk membina hubungan erat , penetapan  matlamat dan mendengar pandangan pelanggan.



 
Pemakanan Sihat
Pada tahun 1999, seorang pelajar kolej yang bernama Jared Fogle kehilangan hampir £ 250 dengan makan sandwich Subway dua kali sehari. Ini pelan diet adalah usaha Fogle sendiri, dan tidak ditaja oleh syarikat itu. Subway belajar dari kejayaan Fogle, mereka mencipta satu pelan pemasaran mengenai berat badan beliau dan  menekankan aspek sihat dalam pemakanan sandwich. Pelan pemasaran ini memberikan Subway reputasi sebagai pembekal makanan segera yang sihat dan membawa kepada pertumbuhan berterusan kepada Subway.

Maklumat Francais
Bermula francais SUBWAY melibatkan yuran francais $ 12,000 dan kos permulaan antara $ 69,300 dan $ 191,000 (sehingga 2010). Pemilik francais perlu membayar royalti asas 8 peratus dan 3.5 peratus pengiklanan royalti. Yuran francais dan kos permulaan untuk membuka SUBWAY adalah lebih rendah daripada kos untuk banyak lagi francais yang sama.
Fakta Menarik
Di Amerika Syarikat, SUBWAY menjual, secara purata, kira-kira 2,800 subs  dan salad setiap minit.


No comments:

Post a Comment