SUBWAY -
Fred DeLuca
Nilai kekayaan 2,6 $ B Sehingga Mac 2013Presiden dan Pengasas, Associates Doktor (Subway)
Umur: 65
Sumber Kekayaan: Restoran Subway, buatan sendiri
Residence: Fort Lauderdale, FL
Negara Kewarganegaraan: Amerika Syarikat
Pendidikan: Ijazah Sarjana Muda Sastera / Sains, University of Bridgeport
Status Perkahwinan: Berkahwin
Bil Anak: 1
Sumber Kekayaan: Restoran Subway, buatan sendiri
Residence: Fort Lauderdale, FL
Negara Kewarganegaraan: Amerika Syarikat
Pendidikan: Ijazah Sarjana Muda Sastera / Sains, University of Bridgeport
Status Perkahwinan: Berkahwin
Bil Anak: 1
Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, Subway dikenali menerusi
wajah pengiklanan Jared, yang telah kehilangan banyak berat badan, ia berkata,
ini kerana cara pemakanan yang sihat di Kedai Sandwich Subway. Malah, Subway
dan Jared kini telah bekerjasama dengan kerajaan untuk melawan obesiti di
kalangan kanak-kanak, membuka satu lagi sejarah bagi Subway. Walau
bagaimanapun, sejak empat dekad yang lalu, sebelum puluhan ribu kedai-kedai dan
sebelum Jared, sejarah Subway bermula dengan DeLuca. Fred DeLuca, merupakan seorang
graduan sekolah tinggi yang mencari jalan untuk membiayai pendidikan kolej.
Sejarah
Kedai Sandwich Subway bermula pada 1965 apabila seorang
graduan sekolah tinggi ,Fred DeLuca memutuskan beliau perlu mencari jalan untuk
membiayai pengajiannya di kolej. Bekerja
di tempat bergaji minimum, dia sedar bahawa sesuatu yang lebih diperlukan untuk
mencapai matlamat beliau bagi memasuki kolej. Mujurlah pada musim panas itu,
seorang rakan lama keluarganya kembali ke bandar dan datang melawat . DeLuca
mengambil peluang, dan meminta nasihat pada, Peter Buck, tentang pembiayaan ke kolej.
Peluang
Idea untuk membuka kedai sandwic kapal selam sebenarnya
datang dari Buck sebagai satu cara untuk DeLuca untuk membayai pengajian ke kolej. Buck menawarkan DeLuca $ 1,000 sebagai
pelaburan dalam perniagaan yang ingin dibuka. DeLuca menyewa sewa kedai, membina
kaunter sandwic , membeli beberapa peralatan dapur dan ini permulaan yang
membuka pintu baru bagi beliau. DeLuca mengatakan bahawa dia belajar dari
pengalaman yang ditiba, tiada pelan
perniagaan, hanya cita-cita, nasib dan mengambil pandangan pelanggan.
Matlamat
Perniagaan yang dibuka tidak mendapat keuntungandan ada
masanya mereka mereka mengalami kerugian Walau bagaimanapun, DeLuca dan Buck masih
mengorak langkah ke hadapan. Nama asal, " Pete's Submarines," ditukar
kepada "Subway Pete" apabila mereka menyedari bahawa "Submarine
Pete” yang berbunyi seperti Pizza Marin. Dalam tempoh setahun, mereka membuka
kedai kedua dan tidak lama selepas itu, walaupun mengalami kerugian , mereka tetap membuka kedai ketiga. Mereka menetapkan
matlamat untuk membuka 32 kedai dalam masa 10 tahun.
Francais
16 unit Kedai Subway beroperasi menjelang 1974. Pada masa
ini, Buck dan DeLuca memutuskan untuk memberi tumpuan kepada francais sebagai
satu cara untuk membuka lebih banyak kedai. Seorang rakan yang pada mulanya
menolak tawaran itu akhirnya membuka Subway restoran francais pertama selepas
syarikat dia tempat ia bekerja ditutup. Ia merupakan francais pertama, yang
dijual kepada rakannya, Subway kedai sandwic serta kedai-kedai francais DeLuca mula
berkembang pada kadar yang tidak pernah dilihat dalam perniagaan restoran
makanan segera. Menjelang tahun 1978, kemudian hanya dalam masa empat tahun,
terdapat 100 buah kedai Subway. Menjelang 1982, terdapat 200 buah dan pada tahun 1987, mereka melepasi tahap
1,000 dalam bukaan kedai francais.
Pertumbuhan
Pertumbuhan yang berterusan. Kedai Sandwich Subway lebihi daripada
McDonald. Pada 2008 mereka beroperasi di 87 negara dengan 30,000 kedai. .
Mereka telah berulang kali dinilai francais
sebagai No 1 dan DeLuca mengatakan ini
adalah kerana ikrar Subway untuk membina hubungan erat , penetapan matlamat dan mendengar pandangan pelanggan.
Pemakanan Sihat
Pada tahun 1999, seorang pelajar kolej yang bernama Jared
Fogle kehilangan hampir £ 250 dengan makan sandwich Subway dua kali sehari. Ini
pelan diet adalah usaha Fogle sendiri, dan tidak ditaja oleh syarikat itu. Subway
belajar dari kejayaan Fogle, mereka mencipta satu pelan pemasaran mengenai
berat badan beliau dan menekankan aspek
sihat dalam pemakanan sandwich. Pelan pemasaran ini memberikan Subway reputasi
sebagai pembekal makanan segera yang sihat dan membawa kepada pertumbuhan
berterusan kepada Subway.
Maklumat Francais
Bermula francais SUBWAY melibatkan yuran francais $ 12,000
dan kos permulaan antara $ 69,300 dan $ 191,000 (sehingga 2010). Pemilik
francais perlu membayar royalti asas 8 peratus dan 3.5 peratus pengiklanan
royalti. Yuran francais dan kos permulaan untuk membuka SUBWAY adalah lebih
rendah daripada kos untuk banyak lagi francais yang sama.
Fakta Menarik
Di Amerika Syarikat, SUBWAY menjual, secara purata,
kira-kira 2,800 subs dan salad setiap
minit.
No comments:
Post a Comment